Deutsch
OUDE KERKSTRAAT 20 BIS
3572 TJ UTRECHT
T: +31 (0) 6 51 707 194
E: INFO@CLAIROBSCUR.NL

Recensies

 

Klik op de foto voor vergroting


Zo lijkt 'Henry' uit te nodigen om de werkelijkheid op metaniveau te ervaren.Wat je hier ziet is het leven, in al z'n dans gematerialiseerde emoties, dat in een duizelingwekkende flits aan je voorbij kan gaan.
Duidelijkst is het tableau waarin de monochroom-witte belichting overgaat in klinisch azuurblauw. Een streep licht loopt in ritmische herhaling van voren naar achteren op het toneel, als bij een hartmonitor op de intensive care. Een danser danst in z'n uppie op het voortoneel, ver daarachter een linie dansers, strak in het gelid, half opgezogen door het licht. Hier zien we het mens zijn tot in de kern terug gebracht. Deze beeldtaal, mede dankzij het lichtontwerp van Ate Jan van Kampen, maakt niet alleen Serussi’s danstaal, maar ook het hele werk direct en acuut. En om dat zo sterk te zien uitgevoerd. Scapino op z'n allerbest, dat is een feest.

Sander Hiskemuller, Trouw over Henry
Foto's

Het licht speelt een grote rol tijdens deze voorstelling en Ate Jan van Kampen heeft speciaal voor 'Henry' een lichtontwerp gemaakt dat warm, helder, licht en soms bijna hyperrealistisch is. Omdat de choreografie al zo gedetailleerd is, heeft van Kampen ervoor gezorgd dat het licht de choreografie ondersteunt en niet overtreft. Toch spelen de lichten een dusdanige rol in deze voorstelling dat het lichtontwerp al een choreografie op zich lijkt.
Viviane Veger, Theater Paradijs over Henry
Foto's

Vooral het lichtontwerp is fascinerend en doet dat wat het moet doen. Het smelt samen met de choreografie, zuigt de dansers in zich op en geeft 'Henry' poëzie mee. 'Henry' wordt daarmee een onbestemde reis waarvan de duur van tevoren niet te bepalen is.
Nanska van de Laar, Leidsch Dagblad over Henry
Foto's

Choreografie, muziek en licht zijn een drie-eenheid bij MONO. (...) Later in de voorstelling smelten beeld en geluid samen, dat is het moment waarop Mono je bij de strot grijpt, hier gebeurd iets.
Joost Goutziers, Brabants Dagblad over Mono
Foto's

De uitblijvende dynamiek -als een niet ingelost verlangen- wordt gecompenseerd door de volumineuze muziekscore die samen met het subtiel verschietende lichtplan als een onzichtbaar gebouw bezit neemt van de kale ruimte.
Annette Embrechts, De Volkskrant over Mono
Foto's

Een ingenieus lichtbeeld toont de gemoedstoestand van de uitvoerders.
Rinus van der Heijden / Kunstjournalist over Nude
Foto's

Ate Jan Van Kampen's bleached lighting is harsh and industrial. (…) As the characters go through the awkwardness of day-to-day contact, the brightly-lit performance space pushes their social unease into the audience.
The Independent over Skin
Foto's